top of page
חיפוש

בקשה לשינוי עילת סגירת תיק פלילי

עודכן: 14 בדצמ׳ 2021

רישום פלילי עלול להוות מכשול משמעותי ביותר בפני כל אזרח נורמטיבי שמעד באופן חד פעמי בחייו. הרישום חשוף לעיני מוסדות וגופים רבים, מותיר כתם פלילי ועלול לחבל בעתיד. משמעות הרישום הפלילי עלולה להיות, בין היתר, מניעת קבלה למשרות הדורשות עבר פלילי ללא רבב, מניעת אפשרות להוצאת\החזקת רישיון נשק, מניעת הוצאת ויזה לארה"ב ומדינות נוספות ועוד.

מחיקת רישום פלילי, יש בכוחה "לרפא" את הפגם, באופן שיאפשר המשך חיים נורמטיביים.


רקע קצר:

בסופה של חקירה פלילית מתקבלת החלטה האם להגיש כתב אישום או לא. במידה ולא מוגש כתב אישום קיימות מספר עילות סגירה בגינן ייסגר התיק הפלילי, ואלו הן:

1. הראיות שנאספו בתיק אינן מספיקות לצורך הגשת כתב אישום - ("חוסר בראיות").

2. מכלול הנסיבות אינו מצדיק העמדה לדין - ("חוסר עניין לציבור").

3. מכלול נסיבות העניין אינו מצדיק את המשך חקירה.

4. סגירת תיק בהסדר מותנה.

5. העדר אשמה פלילית ("חוסר אשמה").

על אף ההחלטה שלא להגיש כתב אישום, חלק מעילות הסגירה הנ"ל יותירו למעשה רישום פלילי, שיהיה חשוף כאמור לעיני מוסדות וגופים שונים, ועלול להפוך לבעיה של ממש גם במקרים בהם עבר זמן רב מעת ההחלטה על סגירת התיק. כך, במידה וסגירת התיק תהיינה בגין עילת סגירה של חוסר ראיות או חוסר עניין לציבור יוותר רישום פלילי ברישומיה הפנימיים של משטרת ישראל. במידה וסגירת התיק תהיינה בגין עילה של חוסר אשמה, לא יוותר רישום פלילי.


איך משנים את רוע הגזירה?

המסגרת הנורמטיבית להגשת בקשה לשינוי עילת סגירה קבועה בסעיף 62(ב)(4) לחוק סדר הדין הפלילי, שלשונו כדלקמן: "החשוד יהיה רשאי לפנות לתובע שסגר את התיק בבקשה מנומקת לשנות את עילת הסגירה; תיק שנסגר בשל חוסר אשמה, יימחק רישומו מרישומי המשטרה".

תחילת ההליך הינו בבקשה לקבלת העתק חומר החקירה שנאסף על ידי היחידה החוקרת. לאחר קבלת העתק חומר הראיות, יש לסרוק אותו בצורה יסודית ולאתר נקודות שתעלינה על הכתב בבקשה לשינוי עילת סגירה, בהתבסס על החוק, הפסיקה הנוהגת והנחיות פרקליט המדינה והיועמ"ש.


למה להגיש בקשה לשינוי עילת סגירה בסיוע עו"ד?

בקשה לשינוי עילת סגירה תוגש אל הגורם הרלוונטי של היחידה החוקרת או לתובע פלילי. לתובע קיימת הסמכות לפתיחה של תיק החקירה לצורך המשך חקירה ו/או הגשת כתב אישום ועל כן יש חשיבות רבה לביצוע ההליך בזהירות, במקצועיות וביסודיות.

מעבר לאמור וכפי שכבר צוין לעיל, הבקשה עצמה נסמכת על החוק, פסיקה עדכנית וכן הנחיות שונות שמשתנות מעת לעת, וקיימת חשיבות רבה להתייחסות אליהן בעת ניסוח הבקשה.


על מנת להגדיל סיכויי קבלת הבקשה ושינוי עילת הסגירה, יש להגישה אך ורק באמצעות עורך דין פלילי מנוסה.

לבחינת אפשרות פתיחת הליך הגשת בקשה לשינוי עילת סגירה, פנו בהקדם אל משרדנו.

506 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page