top of page
חיפוש

עבירות סמים

עודכן: 29 בספט׳ 2021

עבירות סמים הינן מסוג העבירות החמורות ביותר בספר החוקים של מדינת ישראל, ועלולות להוביל לתקופות מאסר ממושכות (עד 20 שנות מאסר) ולהטלת סנקציות חמורות נלוות כגון קנסות כספיים כבדים ושלילת רישיון נהיגה. במקרים קיצוניים בהם מוכרז הנאשם כ –"סוחר סמים" רשאית המדינה להורות על חילוט רכוש וכספים רבים שנתפסו מידיי הנאשם ואף מידיי הסובבים אותו.

בפסיקה ענפה של בתי המשפט קיימת הבחנה בין סוגי סמים "קלים" וסוגי סמים "קשים". כך לדוגמא קנאביס וחשיש נתפסים כסוגי סמים קלים, בעוד סמים מסוג קוקאין, הרואין וסמים פסיכו - אקטיביים שונים כגון MDMA, EXTASY ו- KATAMINE נחשבים לסמים קשים ויחס בתי המשפט אליהם חמור יותר.

לצד האמור, חשוב להדגיש כמובן כי למהות העבירה ישנה חשיבות אדירה לתפיסתו של בית המשפט ויש בה כדי להוות גורם מכריע לעניין הענישה בגין העבירה בה מואשם פלוני. כך למשל מקרה בו יואשם אדם בסחר יהיה חמור יותר ממקרה בו יואשם בהחזקת סם שלא לצריכה עצמית. מקרה בו מואשם אדם בהחזקה שלא לצריכה עצמית יהיה חמור יותר ממקרה בו יואשם אדם בהחזקה לצריכה עצמית.

מהם ההבדלים בין עבירות החזקה לצריכה עצמית ובין עבירות החזקה שלא לצריכה עצמית?

הכמויות המבדילות בין עבירת החזקת סם להחזקה עצמית לעבירה של החזקת סם שלא לצריכה עצמית מפורטות בתוספת השנייה לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973. נאשם שתימצא באמתחתו כמות העולה על הכמות המוגדרת בתוספת השנייה יואשם באופן כמעט אוטומטי בהחזקת סם שלא לצריכה עצמית.

לדוגמא, הכמות המוגדרת ככמות להחזקה עצמית של סם מסוג קוקאין הינה 0.3 גרם בלבד ולכן, אם ייתפס אדם עם כמות של 0.4 גרם, ייתכן ויוגש כנגדו כתב אישום על החזקת סם שלא לצריכה עצמית לבית המשפט, בכפוף לנסיבות המקרה.

מהן אותן הנסיבות? ניתן למנות לדוגמא את גרסת הנאשם בעת תפיסת הסם, כמות הסם, האם הסם נתפס בשקית אחת או שמא במספר שקיות? האם נמצאו פריטים נוספים היכולים להעיד על סחר? לאור זאת ישנה חשיבות מכרעת לייעוץ מיידי עם עו"ד פלילי, סמוך ככל שניתן למועד ההיתקלות עם נציגי היחידה החוקרת.


דוגמאות לכמות סם המוגדרת ככמות להחזקה עצמית:

קנאביס – הכמות לצריכה עצמית היא עד 15 גרם (כולל).

הרואין או קוקאין או מורפין – הכמות לצריכה עצמית היא עד 0.3 (כולל).

ל.ס.ד – הכמות לצריכה עצמית היא 3 יחידות (כולל).

מתאדון – הכמות לצריכה עצמית היא 0.15 גר(כולל).

מתאמפטאמין – הכמות לצריכה עצמית היא 0.2 (כולל).


עבירת סחר, ייבוא, ייצוא, תיווך, הספקה, ועסקה אחרת בסם מסוכן

לשון סעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973:


יצוא, יבוא, וסחר והספקה

13. לא ייצא אדם סם מסוכן, לא ייבא אותו, לא יקל על ייצואו או ייבואו, לא יסחר בו, לא יעשה בו שום עסקה אחרת ולא יספקנו בשום דרך בין בתמורה ובין שלא בתמורה, אלא אם הותר הדבר בפקודה זו או בתקנות לפיה או ברשיון מאת המנהל.

אין חולק כי במדרג עבירות הסמים עבירות הסחר, ייבוא, ייצוא, תיווך, הספקה, ועסקה אחרת בסם מסוכן הינן העבירות החמורות ביותר בכלל ובתחום הסמים בפרט. הרשעה באחת מן העבירות הנ"ל עלולה להוביל את מבצעה למאסר של עד 20 שנים בכלא לצד סנקציות כלכליות משמעותיות, הכל בכפוף לנסיבות העבירה.

לשון סעיף 19 לפקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג-1973:


עונשין (תיקון מס' 1) תשל"ט-1979 (תיקון מס' 3) תשמ"ט-1989

19א. העובר על הוראות סימן זה, דינו – מאסר עשרים שנים או קנס פי עשרים וחמישה מהקנס האמור בסעיף 61(א)(4) לחוק העונשין, התשל"ז-1977.


המחוקק בחר ליתן דגש על חומרת העבירות הנ"ל, לאור פוטנציאל הרווח הכלכלי הגדול שטמון בהן מחד תוך ההתעלמות מפוטנציאל הנזק הגלום בעבירות אלו מאידך, שמהותן הפצת סמים לציבור הרחב. יחידות התביעה המשטרתית ופרקליטות המדינה יבקשו מבית המשפט הטלת מעצר עד תום ההליכים ומאסר בפועל על מי שעבר על אחת מן העבירות המנויות בסעיף 13 לפקודת הסמים.


זומנת לחקירה? נתפסת על עבירות סמים? קיימת חשיבות מכרעת לייעוץ מיידי ולבניית אסטרטגיה נכונה למן הרגע הראשון. בניית אסטרטגיה נכונה עושה את ההבדל בין חומרת עבירה שעתידה להוביל למאסר בפועל, לבין עבירה שאפשר ותסתיים בעונש קל הרבה פחות (עבודות שירות, של"צ).


עו"ד שגיא אקו עסק בעברו בעשרות תיקי סמים, "קלים" ו-"קשים" ולו ניסיון רב בניהול תיקים אלו.



20 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page