top of page
חיפוש

עשר עצות זהב טרם חקירה

עודכן: 10 באוק׳ 2021

  1. נעצרת\עוכבת\זומנת לחקירה? החל מרגע זה החל לו הליך פלילי פוטנציאלי נגדך. נקודת המוצא היא שכל מילה שתאמר נרשמת, גם אם לא נאמרה או נכתבה במסגרת חקירה פורמלית בתחנת המשטרה. ברר מהו מצבך (עצור? מעוכב? נילון?), שמור על קור רוח ומלא אחר העצות שתפורטנה להלן.

  2. דרוש להתייעץ מיידית עם עו"ד פלילי ואל תנהל שיחה\תענה על אף שאלה שאתה נשאל. דע כי גם "שיחות חולין" תעלנה על הכתב בשלב מאוחר יותר בדמות מזכרים שייכנסו לחומר החקירה ועלולים לשמש נגדך במידה ויוגש כתב אישום. אם נעצרת בשטח, אל תענה על אף שאלה עד הגעתך לתחנת המשטרה ומימוש זכותך להתייעצות עם עו"ד. "עצות" כגון: "בוא נתחיל לדבר ואתן לך להתייעץ כשנגיע לתחנה" או "בשביל מה לך עו"ד, תמסור גרסה ותסיים עם זה זריז" הינן עצות אחיתופל, שאינן חוקיות ו- וודאי שאינן לטובתך.

  3. אין כזה דבר "שיחות סתם!". שיחות על כוס קפה או סיגריה בחצר תחנת המשטרה מוקלטות\מצולמות ברמת סבירות גבוהה ותשמשנה חלק מחומר הראיות נגדך בתיק. גם אם תקלע לסיטואציה בה באורח פלא נשארת עם עצור אחר\חבר\בן משפחה - ללא נוכחות שוטר, דע כי ייתכן ואתה מוקלט\מצולם, והסיטואציה המפתיעה הינה חלק מתרגיל חקירה של היחידה החוקרת. הסיטואציה היחידה בה אתה "רשאי" לדבר בחופשיות הינה כאשר תימצא עם עורך דינך שכן על שיחות אלו חל חיסיון והמשטרה אינה רשאית להאזין להן.

  4. גורמי היחידה החוקרת אינם חבריך ואינם רוצים בטובתך. חקירה יכולה להתנהל ברוח טובה וזה הוא עניין מבורך, אולם יש להיות ער תמיד לעובדה כי לחוקר אינטרס מובהק לקבל תשובות שיסייעו לו להגיש כתב אישום נגדך, במטרה להביא להרשעתך בדין.

  5. ענה בתמציתיות אך ורק על השאלות אותן החוקר הקליד (אין "שאלות באוויר") ו-וודא שהחוקר רושם תשובותיך במדויק. כפי שבואר, אין שיחות סתם ועל אותו המשקל אין "שאלות סתם". וודא כי החוקר מקליד כל שאלה שתישאל, ובמידה ויועץ לך שלא לשמור על זכות השתיקה והוחלט כי תמסור גרסה, וודא כי החוקר רושם את תשובתך כלשונה ואינו מחסיר\מוסיף מלל משלו שעלול לעתים לשנות את מהות התשובה. אם תשובתך ארוכה והחוקר מעוניין לסכמה, וודא כי מהות התשובה נשארת ברורה כפי שהתכוונת לה. במידה והחוקר משנה את נוסח תשובתך – עמוד על זכותך לתקן את הפגמים טרם סוף החקירה, ואם החוקר מסרב, סרב לחתום על טופס החקירה ובקש לציין זאת טרם סיום החקירה כאשר תישאל: "האם יש לך משהו להוסיף?" בזו הלשון: "לא כתבת את תשובותיי במדויק ועל כן אני מסרב לחתום".

  6. אל תודה במיוחס לך. הודאה היא "קלף" שיש להשתמש בו בתבונה ורק סניגור מנוסה ידע אם ומתי לשלוף אותו. זכור: להודות אפשר תמיד, הכחשה לאחר הודאה תהווה בעיה.

  7. שוחררת בסיום החקירה? טול דף ומכשיר כתיבה ופרט את כל מהלך החקירה. אם אין בידך אפשרות ליטול אמצעי כתיבה ובמידה וקיימת אפשרות – הקלט במכשירך הסלולרי ופרט את מהלך החקירה. לאחר שתעשה זאת, קבע פגישה עם עורך דינך ועדכן אותו בהתפתחויות. פרט ככל שזיכרונך מאפשר לגבי השאלות שנשאלת והגרסה שמסרת.

  8. התייחס בכבוד אל אנשי היחידה החוקרת אך עמוד על זכויותייך. חוצפה, קללות או אלימות יגרמו לאסקלציה שלא תשרת אותך בשום צורה. זכור כי גורמי היחידה החוקרת עושים עבודתם ולרוב אין להם "עניין אישי" נגדך. שמור על קור רוח מחד ועמוד על זכויותיך מאידך. התייחסות מכבדת אינה מהווה ויתור על הזכויות המנויות לעיל או כל זכות אחרת המוקנית לך בחוק. אם אתה רעב\צמא\עייף\צריך להתפנות ציין זאת בפני החוקר ובקש ממנו פתרון. על היחידה החוקרת חלה החובה לנהל חקירה תחת תנאים הולמים.

  9. עדיף להיעצר למספר ימים ולא לשבת בבית האסורים מספר שנים. חקירה ומעצר אינם דבר נעים ואף עלולים להיות מלחיצים לחלקנו, אולם אלו עדיפים עשרות מונים על מאסר ממושך עקב התנהלות לא נכונה בעת הליך מעצר הימים. ניהול אסטרטגי נכון בסיוע עו"ד פלילי עלול לחסוך כתב אישום ומאסר ממושך בשלב מאוחר יותר.

  10. לסיום - זכור! השלב הראשון הוא החשוב ביותר בהליך הפלילי ובו יקום או ייפול התיק. הישאר רגוע, עמוד על זכותך לייעוץ עם עו"ד פלילי והתאזר בסבלנות.


לעו"ד שגיא אקו ניסיון רב שנים בייעוץ וניהול הליכי חקירה ומעצר. באם נקלעת לסיטואציה מאלה המנויות לעיל, צור קשר באופן מיידי.








241 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page