top of page
חיפוש

נהיגה בשכרות

עודכן: 4 באפר׳

נהיגה בשכרות הינה אחת מן העבירות החמורות ביותר שניתן לעבור בעת נהיגה על רכב. סעיף 39 לפקודת התעבורה קובע עונש מינימום - במקרה בו ייתפס נהג כאשר הוא במצב שכרות - למשך שנתיים, להחריג מספר בנסיבות מיוחדות. המחוקק בחר להפריד בין שתי קבוצות ביחס לעבירת השכרות: הקבוצה הראשונה היא של נהגים מעל גיל 24 להם ותק נהיגה של יותר משנתיים. בדיקת ינשוף שתעלה ממצא של ריכוז אלכוהול של 240 מיקרוגרם בליטר של אוויר נשוף תוביל לקביעה כי הנהג שיכור. יחד עם זאת, יש לציין כי בעקבות פסיקת בית המשפט, בפועל נאכפת נהיגה בשכרות החל מרמה של 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף.

קבוצת הנהגים השנייה הינה של נהגים חדשים או נהגים צעירים מתחת לגיל 24, נהגי רכב ציבורי כגון אוטובוס, מונית, או רכב הסעות, וכן נהגים מקצועיים כגון נהגי משאיות. במקרים אלו בחר המחוקק להנמיך את הרף ולקבוע כי נהג מקבוצת נהגים זו ייחשב שיכור באם בדיקת ינשוף תעלה ממצא של ריכוז אלכוהול של 50 מיקרוגרם בליטר אוויר נשוף.

יודגש כבר עתה: אין משמעות ההבדלה בין הקבוצות אומרת כי לקבוצה הראשונה ישנו "היתר" לשתות אלכוהול טרם\במהלך נהיגה! השפעת אלכוהול על הגוף משתנה בין אדם לאדם ותלויה במספר פרמטרים שונים, כך שההמלצה הטובה ביותר היא – פשוט לא לשתות אלכוהול ולעלות על ההגה.


בדיקת שכרות

נעצרתי לבדיקה על ידי שוטר, מה הוא סדר השלבים לבדיקת רמת האלכוהול בגופי? סדר הבדיקה יכלול כמעט תמיד מספר שלבים דומים שיפורטו להלן.

בשלב הראשון השוטר תערך בדיקת "נשיפון" על מנת ליתן לשוטר הבודק אינדיקציה ראשונית ביחס לרמת האלכוהול בגוף הנבדק. באם הבדיקה תצא תקינה ישוחרר הנבדק אל דרכו.

בשלב השני, במידה ובדיקת הנשיפון העלתה ממצאים חריגים ביחס לכמות האלכוהול בגוף הנבדק, תערך בדיקת מאפיינים בה בודק השוטר את הנבדק במספר "מבחנים התנהגותיים": הנבדק יתבקש, בין היתר, לצעוד בקו ישר, לקרב את האצבע אל האף כאשר עיניו עצומות.

בשלב השלישי ובמידה ובדיקת המאפיינים של הנבדק מעלה חשד בקרב השוטר הבודק כי הנבדק נמצא תחת השפעת אלכוהול, יתבקש הנבדק לחכות פרק זמן של 15 דקות בהן ייאסר עליו לאכול, לשתות או לעשן, על מנת למנוע הטייה של תוצאות בדיקת ה- "ינשוף" בשלב הבא.

בשלב הבא כאמור, תערך בדיקת ינשוף בה יתבקש הנבדק לנשוף פעמיים לתוך מכשיר המכונה. באם תוצאות הבדיקה יצאו מעל לרף המותר – יוכרז הנבדק כנהג תחת השפעת אלכוהול אסורה.

מה משמעות סירוב לבדיקה?

סירוב לבדיקת נשיפה, מתן שתן או מתן דגימת דם ללא סיבה המצדיקה זאת, עלולה להוביל לעונש מאסר של שנה או קנס בסך של 10,000 ש"ח, זאת לצד פסילת רישיון הנהיגה לתקופה של שנתיים.


חומרת העבירה והענישה בגינה

לא ניתן להדגיש מספיק את חומרתה של עבירת השכרות. המחוקק בחר לראות בעבירה ככזו המסכנת הן את הנהג והן את סביבתו. מקרי המוות הרבים בהם נמצא אחד הנהגים כשהוא תחת השפעת אלכוהול הביאו כאמור לענישה מחמירה בה ייפסל רישיון הנהיגה של עובר העבירה לתקופה של מינימום שנתיים. יוער כי בנסיבות מיוחדות רשאי בית המשפט להורות על פסילה של תקופה קצרה יותר, אולם לשון החוק ויציר הפסיקה גורמים למקרים אלו להיות החריגים לכלל.

בבואנו לבחון הענישה בגין עבירות שכרות יש להבחין בין שני סוגי עבירות רלוונטיות: נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים ונהיגה בשכרות. במקרה של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, קיים פוטנציאל ענישה של עונש של פסילת רישיון מינימלית של חצי שנה, קנס כספי, פסילה על תנאי ובמקרים חמורים במיוחד - מאסר על תנאי. בעבירת נהיגה בשכרות המדינה עותרת, כפי שפורט לעיל, לפסילת מינימום של שנתיים, קנס, פסילה על תנאי ומאסר על תנאי.


נהיגה בשכרות של נהג חדש\נהג צעיר

כפי שצוין בתחילתו של המאמר, נהג חדש או צעיר ייחשב כנוהג במצב שכרות כאשר בדגימת הנשיפה שלו תמצא כמות אלכוהול בריכוז העולה על 50 מיקרוגרם בליטר אויר נשוף, או בבדיקת דם ריכוז האלכוהול בדמו, הכמות עולה על 10 מיליליטר אלכוהול ב- 100 מיליליטר של דם.

המחוקק מצא לנכון לייחס לעבירה של נהיגה בשכרות אצל נהג חדש\צעיר חומרה כפולה ומכופלת, ולצד העונשים שיוטלו על נהג חדש שייתפס נוהג שיכור, רישיון הנהיגה שלו לא יחודש וניתן יהיה לחייב אותו לעבור בדיקות ובחינות חוזרות כתנאי לחידושו. בנוסף, אפשר והמדינה תעתור לפסול את אותו נהג מלנהוג עד לסיום ההליכים המשפטיים, וכן תחרים את הרכב בו נהג לחודש ימים.


מה יקרה אם אתפס נוהג במצב שכרות יותר מפעם אחת?

אשר ייתפס נוהג תחת מצב של שכרות יותר מפעם אחת יעמוד בפניי ענישה מחמירה שעלולה לכלול מאסר בפועל, מינימום שנתיים של פסילת רישיון, קנס כספי, מאסר על תנאי ופסילה על תנאי. באם תמצא בגופו של נהג כמות של פי 2.5 מהמותר בחוק תעתור המדינה לעונש של פסילה למשך מינימום כשנה, קנס כספי, מאסר על תנאי ופסילה על תנאי.

לעניין זה יודגש: כאשר תמצא כמות של פי 2.5 מהמותר בחוק, תבקש המדינה לגזור על הנאשם מאסר בפועל, מינימום שלוש שנות פסילה, קנס, מאסר על תנאי ופסילה על תנאי, בין אם מדובר בפעם הראשונה, שנייה או יותר.


עבירה של נהיגה בשכרות הינה מן העבירות החמורות ביותר בתקנות התעבורה. בכוחו של עורך דין תעבורה מנוסה למצוא "כשלים" בחומר הראיות שנאסף, על מנת להמתיק את גלולת הענישה ולעתים אף להוביל לזיכוי.

באם נתפסת נוהג תחת השפעת משקאות משכרים או במקרה חמור יותר, נוהג שיכור, פנה עוד היום לייעוץ וייצוג.

52 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page